Ferie
Ferie ved sygdom Der er forskellige regler for sygdom og ferie. Det afhænger bl.a. af, om du er blevet syg før eller efter din ferie begynder.

Din ferie begynder på det tidspunkt, hvor du ellers skulle have mødt på arbejdet, hvis du ikke havde holdt ferie.

Generelt er det en rigtigt god idé at kontakte din lokale 3F-fagforening, hvis du er i tvivl om, hvad du gør, hvis du er syg, når du skal afholde din ferie.

Du bliver syg før din ferie begynder

Hvis du bliver syg før din ferie begynder, kan din arbejdsgiver ikke kræve, at du holder din ferie. Du har ret til at udskyde din ferie til et andet tidspunkt i ferieafholdelsesperioden fra 1. september til 31. december året efter. Du skal huske at sygemelde dig hurtigst muligt på din arbejdsplads, så din arbejdsgiver ved, at du er syg og ikke kan holde din ferie.

Hvis din arbejdsplads holder lukket, skal du kunne dokumentere, at du har forsøgt at kontakte din arbejdsgiver, fx via mail eller brev.

Du bliver syg i løbet af din ferie

Du kan have ret til erstatningsferie, hvis du bliver syg i løbet af din ferie. Du skal være opmærksom på, at du ikke får alle feriedagene erstattet. Din erstatningsferie kan du holde på et senere tidspunkt i ferieafholdelsesperioden.

Vær opmærksom på, at du ikke kan få erstatningsferie for de fem første sygedage i din ferie, når du har været ansat hos din arbejdsgiver i et helt ferieår fra 1. september til 31. august. De fem første sygedage kaldes karensdage.

Du har først ret til at få erstattet dine feriedage efter fem dages sygdom under ferien. Hvis din ansættelse ikke løber hele ferieåret, skal din arbejdsgiver nedregulere antallet af karensdage, så det passer forholdsvis med længden af din ansættelse i perioden. Fordi du optjener ferie samtidig med, at du holder den, kan karensdagene først endeligt beregnes ved udgangen af ferieoptjeningsperioden.

Du skal huske at sygemelde dig hurtigst muligt på din arbejdsplads, så din arbejdsgiver ved, at du er syg og ikke kan holde din ferie. Hvis din arbejdsplads holder lukket, skal du kunne dokumentere, at du har forsøgt at melde dig syg til din arbejdsgiver, fx via mail eller brev.

Du skal have en lægeerklæring eller anden lægelig dokumentation for din sygdom. Den skal gælde fra den første sygedag, og du skal selv betale for lægeerklæringen. Det gælder også, hvis du er på ferie i udlandet.

Når du bliver rask

Bliver du rask igen i løbet af din ferie, skal du melde dig rask til din arbejdsgiver. Du skal også give besked, om du vil holde resten af din ferie med det samme.

Hvis du ikke ønsker at holde resten af ferien i forlængelse af din raskmelding, skal du møde på arbejde igen. Dette gælder, selvom du bliver rask inden for den periode, hvor du skulle have holdt din ferie.

Generelt er det en rigtigt god idé at kontakte din lokale 3F afdeling, hvis du er i tvivl om, hvad du gør, hvis du er syg, når du skal afholde din ferie.

Bliv medlem af 3F Som medlem af 3F er du del af et fællesskab, der sikrer gode løn- og arbejdsvilkår. Du får desuden en række fordele som PlusKort, Superliga-billetter, billige forsikringer og juridisk hjælp.
Bliv medlem