På alle arbejdspladser skal der løbende laves en skriftlig vurdering af arbejdsmiljøet. En APV skal indeholde fem elementer:
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en APV. Hvordan vurderingen skal foregå, besluttes af din arbejdsgiver i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen.
Loven kræver, at der som minimum skal laves en APV hvert tredje år. Der skal altid laves en ny APV, hvis forholdene på arbejdspladsen ændres, og ændringerne har konsekvenser for arbejdsmiljøet. I behøver dog ikke gøre hele vurderingen om, hvis der kommer ændringer i arbejdsforholdene – kun den del, der bliver påvirket.
Hvis der er risiko for, at de ansatte bliver udsat for farlige stoffer og materialer, skal APV’en indeholde en kemisk risikovurdering.
Alle spørgsmål skal tages op i en arbejdspladsvurdering – både fysiske, kemiske og psykiske arbejdsforhold.
Hver enkelt arbejdsopgave gennemgås, og I skal vurdere, om opgaven har en arbejdsmiljømæssig risiko.
Arbejdet med APV foregår i et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.
Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) inddrages i arbejdet med APV fra start til slut.
Der udarbejdes et forslag til en handlingsplan, der viser, hvad der skal løses her og nu, og hvad der kan vente. Handlingsplanen skal også vise, hvem der har ansvaret for de enkelte opgaver, og hvornår opgaverne skal være løst.
Du kan altid kontakte din lokale 3F fagforening, hvis du har brug for råd og vejledning.
Der er ingen specifikke krav til en APV, og det er derfor helt op til ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen at beslutte, hvordan APV’en skal gennemføres.
I skal bare sikre jer, at I får en præcis beskrivelse af arbejdsmiljøet i alle afdelinger af virksomheden. I kan for eksempel starte med:
Det psykiske arbejdsmiljø er lige så vigtigt som det fysiske, så det skal selvfølgelig også diskuteres. APV’en skal vurdere, om der er risiko for stress eller andre former for nedslidning.
APV’en skal også indeholde en vurdering af, hvorvidt sygefraværet kan blive lavere, hvis der ændres på arbejdsmiljøet.
Som medlem af 3F kan du få kyndig rådgivning af faglige eksperter, der kan hjælpe dig på rette vej.
Du får også en lang række medlemsfordele, der gør dit arbejdsliv lettere, tryggere og mere udviklende.
Har du forslag til ændringer til artiklen, du er i gang med at læse, er du meget velkommen til at sende din feedback til os.
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.