Nedslidning sender 3Fere ud af arbejdsmarkedet Nedslidning er hovedårsagen til at man stopper med at arbejde inden pensionsalderen. Nedslidningen skyldes ofte tunge løft, akavede og belastende arbejdsstillinger og ensidigt gentaget arbejde.
Det er især bygge- og anlægsarbejderne, sosu-assistenter, gartnere, industrioperatører, portører og rengøringsassistenter, som er blandt de mest udsatte. Her oplever knap halvdelen daglige smerter, som hæmmer dem i deres job. Netop disse grupper er blandt 3Fs medlemmer.

Med Velfærdsforliget fra 2006 besluttede man, at pensionsalderen de næste mange år stiger i takt med, at vi lever længere og længere. I 2040 forventes pensionsalderen at være 70 år. Det er der sikkert mange, der sagtens kan klare, og som måske også har lyst til at arbejde.

I Velfærdsforliget lå der også et løfte og en forudsætning om, at pensionsalderen kun kunne stige, hvis man forebyggede og nedbragte nedslidningen og styrkede et sundt arbejdsmiljø for de lønmodtagere, der har de mest nedslidende job.

Næsten 18 år efter velfærdsforliget blev indgået, kan vi konstatere, at dette overhovedet ikke er sket for mange af vores medlemmer i FOA og 3F.

Dårligt arbejdsmiljø og nedslidning koster kassen

Beskæftigelsesministeriet konkluderede i oktober 2023, at arbejdsulykker koster samfundet næsten 30 milliarder kr. årligt, hvilket svarer til 26.000 stillinger på fuld tid..

I følge en redegørelse fra Sundhedsstyrelsen i 2022 medfører nedslidning som følge af muskel- og skeletbesvær et antal sygedage, der svarer til 28.000 stillinger på fuld tid. Redegørelsen konkluderer også, at muskel- og skeletbesvær er årsag til de fleste sygdomme, der kræver behandling. Alene lænde- og rygsmerter, nakkesmerter og slidgigt tegner sig for en ekstra omkostning på ca. 16,5 milliarder kr. i det i forvejen hårdt pressede sundhedsvæsen.

Dårligt arbejdsmiljø og nedslidning er en kæmpe økonomisk omkostning, presser arbejdsudbuddet, medfører tab i produktionen og skaber dårligere liv, og det i en tid, hvor der råbes og skriges om mangel på arbejdskraft nu og i fremtiden!

Hårdt fysisk arbejde fremmer nedslidning

Nedslidningen skyldes ofte tunge løft, akavede og belastende arbejdsstillinger og ensidigt gentaget arbejde. Nedslidning er hovedårsagen til tidlig tilbagetrækning, viser Forskningsprojektet SeniorArbejdsliv. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har desuden påvist, at et hårdt fysisk arbejde nedsætter chancen for, at man bliver på arbejdet til man er 64 år, med en tredjedel!

Det er især bygge- og anlægsarbejderne, sosu-assistenter, gartnere, industrioperatører, portører og rengøringsassistenter, som er blandt de mest udsatte. Her oplever knap halvdelen daglige smerter, som hæmmer dem i deres job. Risikoen stiger med alderen. FOA’s og 3F’s medlemmer er således voldsomt overrepræsenteret i statistikken, hvor akademikere, revisorer, journalister og it-konsulenter ligger i bunden.

Personlige omkostninger

Nedslidning har store omkostninger for den enkelte. Smerter, brug af medicin, behandling og pleje. Problemer med at røre sig. Nedgang i indkomsten. Dårligere livskvalitet. Det kan slide på ægteskabet og depression forekommer blandt de nedslidte.

Offentlige udbydere skal medtage klausuler om arbejdsmiljø i udbudsmaterialet. Samtidigt skal Arbejdstilsynet have bedre vilkår for at kontrollere og retlede de virksomheder, der arbejder uhensigtsmæssigt.   Vi må tage højde for faren for nedslidning, når vi planlægger og udfører arbejdet. Det kan gøres med jobrotation, kortere intervaller med hårdt fysisk arbejde, muskeltræning, brug af de bedste tekniske hjælpemidler, sikkerhedskultur og ekstern rådgivning.

Hvad skal der til?

Artiklen her er en redigeret udgave af et debatindlæg fra 3F Frederiksborg og FOA Nordsjælland, som har været bragt i Frederiksborg Amts Avis den 30. januar 2024.

Fyraftensmøde om tidlig tilbagetrækning

Onsdag den 14. februar 2024, kl. 17.00 - 19.00 holder 3F Frederiksborg i samarbejde med FOA Nordsjælland fyraftensmøde om mulighederne for tidlig tilbagetrækning.

Asbjørn Sonne Nørgaard, Direktør for Tænketanken Cevea lægger op til debat:

Om de forskellige ordninger, der findes i dag – Arne-pension, førtidspension, seniorpension og efterløn.

Hvad er der brug for?
Hvad kan vi forvente?
Hvad mener fagbevægelsen, arbejdsgiverne og de politiske partier, når vi taler om mulighederne for tidlig tilbagetrækning?

Alle er velkomne til mødet, men tilmelding er nødvendig aht. forplejning.

Du kan tilmelde dig her på hjemmesiden eller telefonisk på 70 30 08 08.

<v-text font-size="6"> Masser af fordele med 3F. S</v-text><v-text>om medlem af 3F får du mange gode fordele og rabatter: </v-text> <v-text>
</v-text>