Fagforeningen har fået el-bil Her i foråret er der investeret i en ny firmabil, som naturligvis kører på strøm i stedet for fossile brændstoffer. En el-bil sparer miljøet for CO2 udledning.

Vores gamle firmabiler er efterhånden ved at være klar til udskiftning. De har kørt mange kilometer til byggepladser og virksomheder, når fagforeningen har været ude og vise fanen blandt medlemmerne eller til forhandlinger og blokader.

Den vigtigste årsag til klimaforandringerne er drivhuseffekten. Bestemte gasser i jordens atmosfære fungerer lidt som glasset i et drivhus ved at holde på varmen og forhindre den i at sive tilbage ud i rummet, og derved fører gasserne til global opvarmning. Her er kuldioxid (CO2) den drivhusgas, der bidrager mest.

Derfor tager 3F Frederiksborg hensyn til klimaet, når vi køber firmabil. 3F Frederiksborg har i øvrigt siden 2012 haft solfangere på taget, som bidrager til vores elforbrug med vedvarende energi.

I forbindelse med købet af el-bilen er der etableret en ladestander på P-pladsen bag fagforeningen, som også kan bruges af medlemmer, som er på besøg. Ladestanderen er fra OK og man skal have OK-appen for at kunne oplade.