Nekrolog En gæv kammerat er gået bort. Nævnsmand og formand for Havnearbejdernes Klub af 1980 Per Hasager fra Copenhagen Malmø Port er her ikke mere. Han sov ind den 25. april 2023, 66 år gammel.

Per blev ramt af sygdom for halvandet år siden – og desværre lykkes det ikke at få bugt med sygdommen. Men Per var aktiv til det sidste og deltog 10 dage før sin død i Havnearbejdernes Landsklubs årlige konference med indlæg i debatten og en løftet pegefinger.

Per nåede også at deltage Københavnerklubbens sidste generalforsamling og ikke mindst i lokalforhandlingerne om OK 2023 og afstemningen. Et af han sidste opslag på Facebook er en opfordring til at stemme om overenskomsten.

Per vidste alt for godt, hvilken vej det gik for ham, og det lå Per meget på sinde at få leveret alt videre til de næste kammerater, der skal overtage tjansen og de faglige kampe. Alt var planlagt, og intet er overladt tilfældighederne.

Tilbage i 80’erne kom Per fra Aarhusområdet til København, og han har altid været politisk aktiv, hvor end han har været med; som konstabel og studerende, på Nørrebro i Firkantens Boldklub og i DKU og meget mere.

Så da Per fik arbejde i havnen i starten af 1990’erne, var det også naturligt, at han blev faglig aktiv i klubben – og han var altid klar til at tage kampen med arbejdsgiverne og sætte sit præg på udviklingen. Han var ikke bange for at få røven i klaskehøjde – for hvis ikke man kæmper, så er der heller ikke sejre.

Da der var krise i klubben om, hvem der kunne tage over som nævnsmand, som tillidsrepræsentanten i havnen hedder – så trådte Per til og tog endnu en tørn.

Der er ingen tvivl om, at var vigtigt og godt for klubben - og også for Landsklubben, hvor han var valgt til bestyrelsen.

Per har lige siden han blev valgt i havnen også været en del af bestyrelsen i 3F København. Per var en flittig debattør og spids på det politiske, det juridiske og økonomiske – og var en fast del af fagforeningens lovudvalg.

For Per var det vigtigt, at havnearbejderne var med når der blev kaldt til demonstrationer og aktioner – senest ved Nemlig aktiviteter i Brøndby og rundt i København og OK23. Og kunne ingen andre, så kom Per selv med fanen – for det er vigtigt, at alle kan se at havnearbejderne støtter op!

Per var et solidarisk menneske og aktiv i det faglige internationale arbejde og i kampen mod EU’s indblanding på det danske arbejdsmarked. Alle de internationale dagsordner og solidariteten med havnearbejdere verden over var vigtig for Per, og konstant opfordrede han til, at det må vi ikke sidde overhørig. Ingen må blive efterladt hverken her i Danmark eller ude i verden.

Pers viden og aktive deltagelse vil blive savnet i diskussioner, i den faglig kamp og ikke mindst, når vi er afsted med fanerne. Der er dyb respekt for Pers indsats.

En sej kammerat med knytnæven højt hævet og hjertet på det rette sted har nu sagt farvel.

Æret være hans minde.

Familien har oplyst, at efter Pers udtrykkelige ønske er der ingen bisættelse, men i forbindelse med spredning af hans aske over havet ved havnen bliver der en mindesammenkomst. Tid og sted vil blive oplyst senere.