Leder Chaufføren 1 2022 Hvad venter i på?

Det er på tide at de regionale trafikselskaber vågner til dåd. Vi har gang på gang i vort forbund 3F og i vor egen fagforening 3F Københavns Chauffører peget på den fuldstændig skæve udvikling som det regionalt drevne Flex-Trafik er inde i.

Vi ser derfor frem til at den bliver vedtaget og indført, den nye ”formodningsregel” som regeringen har spillet ud med.

For det her kommer til at gå fuldkommen galt, hvis ikke nogen snart griber ind.

Det drejer sig nok en gang om falske selvstændige; men også meget mere end det.

For det drejer sig også om en udbudspolitik fra regionerne der betinger at der skal ansættes falske selvstændige, snydes med løn, svindles med arbejdstimer og fuskes med kørslen.

Det er på tide at regions- og kommunalpolitikere optræder som de voksne i lokalet og tager ansvar.

I hele 2021 er der ikke arbejdsforhold, løn, timetal eller chauffører/arbejdsgivere blevet undersøgt for om tingene var i orden. Det er ikke OK!

På ingen tid, er der sket en så kraftig stigning i antallet af såkaldte selvstændige, at enhver må forundres.

Og det var ikke fordi de selv ville, men det var det de blev tilbudt. Det er ikke OK!

Den aflønning de ansvarlige giver i de mange såkaldte variable timer, gør at ingen vognmand kan aflønne sin chauffør på overenskomstvilkår. Det er ikke OK!

Ingen aner i realiteten hvem det er der kører bilen i Flex-Trafik. Det er ikke OK!

I har som ansvarlige politikere påbudt de svageste i vort samfund at køre med Flex-Trafik, så burde I også garantere at I vidste hvem det er der kørte, hvor længe de kørte, at de fik overenskomstmæssig løn, at de har råd til at holde fri, være syge, holde ferie. Men det ved I ikke. Men enhver kan sige sig selv, at sådan er forholdene ikke.

Forhåbentligt kommer regeringen igennem med formodningsreglen, som vil betyde at de der reelt ansætter chaufførerne også skal kunne bevise når de påstår at deres ansatte faktisk er selvstændige.

Indtil da, så kom i gang med de manglende kontroller.

Også chauffører i Flex-Trafik har krav på et ordentligt liv!